Smarta städer

Sweco planerar framtidens smarta städer och samhällen. Städer och samhällen som är trygga, inkluderande och lustfyllda platser att bo och vistas i, och som planeras med de globala hållbarhetsmålen som grund.

Självkörande fordon – lösningen på stadens problem eller ur askan i elden?

16 november 2017

Jag sitter på ett tåg hem från Köpenhamn efter en liten minisemester med familjen. När man är i Köpenhamn slås man alltid av mängden cyklar och variationen av olika typer av cyklar. Även vi klarade oss utan bil den här semestern. Vi tog cyklarna till stationen i Linköping och hotellet låg på gångavstånd från stationen. Inne i Köpenhamn klarade vi oss utan problem med hjälp av tåg och Metro. Jag bävar dock lite för att cykla hem från stationen. Det är inte långt men att väcka femåringen och åttaåringen vid tiotiden på kvällen och be dem cykla de knappa två kilometrarna är inget vi ser fram emot. Men cyklarna står på stationen och bilen står hemma så det är inte mycket att välja på. Att ta bilen den korta sträckan och ha den ståendes på parkeringen vid stationen kändes dessutom som ett ännu sämre alternativ. Vi kunde såklart kunnat ta en taxi också men inte heller det kändes som ett attraktivt alternativ. Det visar dock på att det finns utrymme för förbättringar för vår mobilitet och hur vi reser och kanske skulle självkörande fordon underlättat det för oss.

Men även om självkörande fordon kunde varit en bra lösning för oss den här resan så är frågan hur bra det är för staden egentligen? Det är som nämnts inte särskilt lång resa från hemmet till stationen för oss men om bilen skulle kört hem på egen hand och väntat på oss för att sedan möta upp oss så hade körsträckan fördubblats i ett slag. Och säkerligen så hade det varit fler tillfällen då det hade varit betydligt bekvämare att beställa hemkörning med sin egen bil än att gå, cykla eller ta bussen. Att fordonen blir självkörande innebär att bilen genomgår en kraftig förbättring vilket rimligtvis leder till att den utnyttjas mer och utgör ett än starkare alternativ mot andra färdmedel. Andra sätt att transporteras måste alltså genomgå samma förbättring, annars kommer bilen att dominera ännu mer än vad den gör idag, alternativt att vi måste reglera dess användande för att jämna ut oddsen något.

Som tur är dröjer det ännu ganska många år innan bilarna är så pass självkörande att de på egen hand kan åka runt och plocka upp passagerare hur som helst. Däremot så får de redan inom några år självkörande funktioner som gör att de kommer att förändra hur vi reser. Jag lägger just nu tillsammans med några kollegor sista handen på en skrift som vi gör på uppdrag åt SKL (Sveriges Kommuner och Landsting). Den behandlar just vilka effekter vi förväntar oss att självkörande fordon ska få för kommunerna, regionerna och landstingen och när detta kommer att hända. Skriften går igenom hur kapacitet, trängsel, miljö och infrastruktur m.m. kommer att påverkas. Svaret på frågan ”Hur?” blir dock ofta att ”Det beror på”. Det finns dels en osäkerhet i hur hög automatiseringsnivå som kommer att uppnås det närmaste decenniet och det finns dessutom flera andra trender just nu som spelar in. Av dem är delningsekonomin kanske den mest intressanta då den har förmågan att få oss att utnyttja våra fordon på ett smartare sätt. Detta gäller särskilt i samverkan med självkörande fordon då ett samutnyttjande av fordon skulle fungera mycket bättre om fordonet klarade sig, åtminstone till viss del, på egen hand.

I en rapport från Bloomberg Aspen Initiative on Cities and Autonomous Vehicles som släpptes nu i oktober står det bland annat att “Autonomous vehicles offer a once-in-a-lifetime opportunity to reset our streets and address the fundamental issues of traffic safety, congestion, and mobility as our cities grow ever larger”. Så ”Det beror på” ska framförallt ses som en möjlighet att påverka, att ta chansen med de olika tekniska och sociala utvecklingar som nu pågår och försöka utnyttja dem för att lösa de utmaningar staden står inför. Och, inte minst viktigt, se till att man inte skapar en massa nya problem i onödan genom att man inte varit tillräckligt aktiv och påläst.

Många hävdar å andra sidan att självkörande fordon inte kommer att få någon större påverkan eftersom vi människor inte kommer att våga lita på tekniken och därför väljer att avstå den, trots potentiella nyttor för oss. Själv tror jag att vi kommer ta till oss och lita på tekniken till fullo. Detta tror jag dels för att jag själv har kört fordon med automatiserade funktioner och det brukar inte ta många minuter förens man litar på systemen. Jag har dessutom åkt med lastbilschaufförer som hävdat att man inte alls kan lita på tekniken, för att därefter koppla på den adaptiva farthållaren och lägga upp benen under sig i förarstolen. Men det kanske tydligaste tecknet på att vi kommer ta till oss den här tekniken fick jag av min åttaåring när vi var i Köpenhamn. När jag frågade honom vem som egentligen körde Metron tittade han på mig och sa: ”Pappa, det här tåget är faktiskt självkörande”, som om det var det mest självklara i hela världen.

På sweco.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi lagrar ingen personlig data. Om du inte accepterar cookies kan du stänga av det via din webbläsare.