Agera nu! Swecos hållbarhetsblogg

"Nu är det dags för verkstad! Om vi ska lyckas bromsa klimatförändringen måste vi tillsammans agera - nu!” Det säger Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann. Ta del av Mattias analyser, tips och funderingar när det gäller hållbarhet.

Mattias framför jumbojet

Semestra nära, semestra klimatsmart – kanske i en Jumbo på Arlanda?

24 maj 2020

Sommaren blir kort i år. Avståndsmässigt alltså. Vi ska hålla oss inom två timmars resväg från hemmet, helst kortare. Så låt oss göra det bästa av läget och njuta av vår närregion – där mycket faktiskt är trevligare, mer tillgängligt och billigare än normalt.

På Arlanda står världens enda Jumbojet ombyggt till hotell. Den är för mig själva sinnebilden av att semestra nära på ett sätt jag annars aldrig skulle ha gjort. Nu går det bra att få rum även med kort varsel, det är ´lugnt och stilla på flygplatsen och det går nog att få ett specialpris också. Och efter att så oerhört många av världens ledande nyhetskanaler besökt Jumbostay var det hög tid att själv få tillbringa en natt i cockpiten.

Jumbon är en makalös historia, både medan det flög och hur det blev hotell. Denna 747-200 har flugit som Singapore Airlines, för PanAm som i princip uppfann jumboeran, för svenska uppstickaren Transwede och andra bolag, innan det blev stående på Arlanda i allt mindre flygdugligt skick. Vissa ansträngningar gjordes för att få upp det i luften igen, t.ex. är ett av framhjulen helt nytt, men sen gav man upp och slaktade planet på delar som kunde säljas vidare. Oscar Diös, en sån där underbart driftig entreprenör i hotellbranschen fick nyss om Jumbon som bara stod på Arlanda och lyckades till slut få köpa loss den. Sen vidtog en ombyggnad av guds nåde; 450 stolar skulle ut, rum inredas och allt vara enligt internationell hotellstandard. Det kanske enda som inte behövde fixas var nödutgångar – JumboStay har nog flest i hela världen!

Cockpit i jumbojet

Nu har Liv, döpt efter Oscars dotter, 76 bäddar i 33 rum, varav cockpiten är mest spektakulär men också motorerna och ett av hjulhusen är ombyggda till mysiga rum. I vartenda rum fattar man direkt när man öppnar ögonen att man bor på en jumbo, och hela inredningen är gjord med jumboerans färger, typsnitt och material. Klimatpåverkan hålls nere bland annat genom värmeväxlare, och förstås genom att flyget är kopplat till det allmänna vatten- och avloppssystemet. Det största är ändå att ett flyg som skulle ha skrotats eller lämnats att sakta falla isär är omgjort till spektakulärt boende – cirkulärt och uppcycling!

Matbord i jumbojet
Mattias sitter i lastutrymme i jumbojet

Med dagens flyg och bränslen måste vi flyga långt mindre än vi gjorde 2019 för att klara klimatutmaningen, men jag hoppas att vi kommer att flyga mer än just nu under coronatiden. Att isolera oss från varann tror inte jag är vägen framåt, men inte heller att okynnesflyga.

Därför är jag varken Frequent Flyer eller #westayontheground. Men på Jumbostays 747 kan alla samsas, särskilt i dessa tider då fåglarnas kvitter hörs på Arlanda och varje flyg som landar är en begivenhet. Därtill är Jumbostay en del av STF som har extra glädje av bokningar dessa dagar.

Vilka andra ställen i vår närregion (Stockholm i mitt fall) är inte bara värda att besöka nu när vi inte får åka så långt – utan faktiskt bättre nu än annars? Tipsa gärna, och lita på att jag återkommer med fler förslag på hur vi kan semestra nära!

Mattias framför jumbojet
Mattias Goldmann
Författare
Dubbad till riddare för sitt klimatarbete av franska regeringen. Utsedd till Mäktigast i Hållbarhetssverige. Runner-up i Årets Opinionsbildare. Ansvarig för kampanjen som vann Årets Lobbyist. Årets Framtidspolitiker. Tidigare vd för tankesmedjan Fores, nu Chief Sustainability Officer på Sweco Sverige.

På sweco.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi lagrar ingen personlig data. Om du inte accepterar cookies kan du stänga av det via din webbläsare.