Agera nu! Swecos hållbarhetsblogg

"Nu är det dags för verkstad! Om vi ska lyckas bromsa klimatförändringen måste vi tillsammans agera - nu!” Det säger Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann. Ta del av Mattias analyser, tips och funderingar när det gäller hållbarhet.

Swecos hållbarhetschef Mattias Golmann

Fossilfria transporter – Sverige visar vägen

15 april 2020

Alla tittar på Sverige…nej, det är inte coronaviruset det handlar om den här gången. Hela världen mot Sverige. Så kan det kännas i coronatider, när vi sitter på uteserveringar och går och handlar ungefär som vanligt medan våra medmänniskor i andra delar av världen sitter i karantän. Kanske gör Sverige rätt, kanske inte – även experterna medger att osäkerheten är stor, och många av oss tycker nog att det är lite jobbigt att sticka ut så mycket.  

Så härligt då att det finns något annat där omvärlden tittar på Sverige och där det är exakt vad vi vill: omställningen till en fossilfri fordonsflotta. 

Vad duktiga vi är i Sverige när det gäller omställningen till gröna transporter! Vi är bäst i världen på biogas för fordonsdrift, på elvägar för tunga transporter och på klimatsmart etanol. Vi är i världstäten på mikromobilitet (tänk Voi), vi är landet där globala aktörer lanserar sina delningstjänster för att vi är så tidiga att ställa om (tänk Aimo), vi är tvåa i världen på laddbara fordon (efter Norge) och cyklandet ökar åter efter lång tids minskning. När vi ska avstå från att transportera oss, är vi även där ledande på databaserade tjänster som ersätter fysiska produkter (Spotify och alla de andra). Det är också, vågar jag påstå, baserat på världens bästa mål: att Sverige ska nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030.

Konkret ska transportsektorns klimatpåverkan minska med 70 procent, jämfört med år 2010. Det är också världens kanske bäst förankrade mål: sju av åtta riksdagspartier står bakom, det ingår i det klimatpolitiska ramverket som riksdagen antagit med rösterna 299-50, det granskas av det Klimatpolitiska Rådet och det ligger till grund för regeringens färdplan som ska tas fram en gång per mandatperiod. 

Hur ska vi nå det här målet? Här kan du se en film jag gjorde för världens största transportkonferens tidigare i år. Jag är ute på stan i Stockholm och pratar om hur vi tillsammans kommer att klara det. Det handlar om allt från elsparkcyklar till elbilar, lastbilar och mycket annat. 

MEN… Hittills har omställningen inte gått snabbt nog. Ska omvärlden fortsätta att titta på Sverige behöver vi vara ledande, inte bara i historik eller målsättning, utan också i dagliga framsteg. Därför är det så rätt tänkt av många debattörer från politik och näringsliv, forskning och media, som slår fast att dagens utmaning, viruset, och vår tids stora utmaning, klimatet, måste gå hand i hand. Den stimulans vi nu utformar, både för att rädda vad som räddas kan i epidemitider och för att snabbt åter bygga upp ekonomin därefter, ska förstås vara i linje med klimatmålen. Det konkreta klimatmål som ligger närmast i tiden och har störst chans att få folk att fortsätta prata om Sverige är de fossilfria transporterna. Här har Sverige chansen att på riktigt imponera på omvärlden, ta den! 

Vill du veta mer? Kontakta mig, mattias.goldmann@sweco.se

Mattias Goldmann
Författare
Dubbad till riddare för sitt klimatarbete av franska regeringen. Utsedd till Mäktigast i Hållbarhetssverige. Runner-up i Årets Opinionsbildare. Ansvarig för kampanjen som vann Årets Lobbyist. Årets Framtidspolitiker. Tidigare vd för tankesmedjan Fores, nu Chief Sustainability Officer på Sweco Sverige.

På sweco.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi lagrar ingen personlig data. Om du inte accepterar cookies kan du stänga av det via din webbläsare.