Traineebloggen

Följ våra traineer under deras första år på Sweco. Är du nyexad ingenjör, arkitekt, miljövetare eller har du examen inom IT? Vill du vara med och forma framtidens samhällen och städer? Ger du allt i alla situationer? Letar du efter en språngbräda in i konsultyrket? Då kan Swecos traineeprogram vara något för dig.

Första månaden avklarad – dags för andra traineeträffen

6 oktober 2014

En månad på Sweco är avklarad och som ny på företaget vill jag gärna kunna säga att jag har full koll på hur allt fungerar men riktigt där är jag inte än (om man nu någonsin blir det). Förra veckan var det dags för traineeträff nr två på Swecos kontor i Göteborg. Det märktes att vi inte hade träffats på ett tag för alla var ivriga att berätta vad de hade upplevt under sin första månad. Till skillnad från första träffen hade vi nu kommit in i projekt och kunde berätta lite mer om vad vi faktiskt skulle jobba med.

affärsmanaskap2

Hela gänget samlade utanför Swecos kontor i Göteborg

Denna gång stod Affärsmanskap på agendan eller rättare sagt Sälj. När man säger sälj, kanske du tänker på en tjatig telefonförsäljare som försöker lura på dig något du inte vill ha. I telefonen blir du fast i några minuter med en säljare som vägrar att ge sig medan du på alla möjliga sätt artigt försöker att tacka nej till erbjudandet. Irritationen växer sig starkare och i bästa fall lyckas du avsluta samtalet utan att ha accepterat något du inte vill ha. Sälj är dock en viktig del av en konsults vardag och tack vare vår fantastiska föreläsare, Wenche Åhman, ser jag nu sälj som något spännande och utmannande.
Wenche pratade om att affärsmässighet handlar om att se helheten med att både sälja och leverera det man lovat. Målet är en win-win situation mellan kund och konsult där båda är nöjda och där sälj är ett sätt att hjälpa kunden med både medvetna och omedvetna behov. En stor del av kursen bestod av hur man kommuniserar med kunden. Kommunikation består av fyra delar:

  • Ord; de vi säger
  • Tonfall; tonläge, tempo, volym
  • Kroppsspråk; hållning, gester, ögon, handslag
  • Symbolisk kommunikation; utseende, kläder, hår, smycken

Det visade sig att bara 10 % av det vi säger påverkar lyssnarens intryck vilket betyder att hela 90 % av intrycket påverkas av tonfall, kroppspråk och symbolisk kommunikation. Något att reflektera över då man inte har många sekunder på sig att göra ett första intryck. Vi diskutera telefonkommunikation, hur man lägger upp ett säljmöte, vad man ska säga och hur man säger det. Teori blandades med att praktiskt testa verktygen vi lärt oss. Vi gjorde rollspel av ett första möte med kunden, vilket bidrog med mycket skratt bland både deltagare och åskådare. Vi hade flera svårflörtade kunder så säljarna fick verkligen kämpa. Efter två dagar med träning i affärsmanaskap ska det väl inte vara så svårt att ro i hamn nästa säljmöte, eller kanske krävs det lite mer erfarenhet.

träff2

Rollspel-Första möte med kund

På sweco.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi lagrar ingen personlig data. Om du inte accepterar cookies kan du stänga av det via din webbläsare.