Den första december kommer ett nytt vägmärke och en ny typ av gata, Cykelgata, införs. Äntligen! För det har saknats. Gående har haft gågator och gångfartsområden och de snabba motorfordonen motorväg och motortrafikled. Nu kommer cykelgatan där det är de cyklande som sätter hastigheten på samma sätt som de gående på gågator och gångfartsgator.
Cykel är ett fordonsslag som beskrivs som prioriterat i såväl nationella som regionala och lokala trafikstrategier. Som trafikplanerare och utformare av cykelinfrastruktur är det såklart positivt att få ytterligare ett redskap i verktygslådan. Möjligheten är alltså mycket välkommen. Och rätt utformat kan det blir mycket bra.
Lokalgator med många cyklande
Transportstyrelsen har nämnt lokalgator med många cyklande som ett tänkbart användningsområde. På den här typen av gator vill man ofta undvika allt för breda gaturum. Ofta är cykelbanorna här allt för smala även när det gäller nyplanerade områden, vilket gör att många cyklande i stället väljer körbanan. Andra exempel är ombyggnad av befintliga gator när man bygger ut cykelbanor men där ett smalt gaturum gör att cykelbanan varken blir funktionell eller säker. Trots att man ju får anta att det var målsättningen.
En bra utformad cykelgata kan därför mycket väl vara ett bra alternativ där gaturummet inte möjliggör tillräcklig standard på cykelbanan. Men en fälla att inte gå in i är att anlägga cykelgata av ekonomiska skäl för att det skulle vara billigare.
Genomtänkt utformning som stödjer rätt beteende
För att fungera väl krävs det en genomtänkt utformning som tydliggör de cyklandes plats och som stödjer rätt beteende. En grundförutsättning är som vanligt att hastigheten på den motorburna trafiken hålls nere och att omkörning omöjliggörs. Ett krav för funktionalitet bör också vara att alla cyklande ges plats på gatan, oavsett hur snabbt man cyklar eller hur erfaren man är. Kraven kommer därför att vara höga på såväl bredder och kapacitet som trygghet. Men med det hanterat så har vi nu tillgång till en gatutyp som kan lösa flera problem. Vi prioriterar ett fordonsslag som är del i ett hållbart transportsystem och tonar ner betydelsen av den motorburna trafiken. Eftersom gående med nödvändighet kommer att ha trottoarer blir miljön säker också för dessa trafikanter.
Bloggförfattare: David Edman, trafikplanerare med särskild inriktning på cykeltrafik.